Vlk samotář / Lone Wolf

12.04.2013 21:30

PICAULT, Jodi. Lone Wolf. London: Hodder & Stoughton Ltd, 2012, 445 s. ISBN 9781444729016.

(předpokládané vydání v češtině - září 2013, Ikar)

Anotace: Když vlk v divočině ví, že nadešel jeho čas, že už své smečce není k užitku, rozhodne se vytratit. Zachová si hrdost a zemře tak, jak žil. Lidé takové štěstí nemají.

Luke Warren strávil celý život výzkumem života vlků, dokonce s nimi nějakou dobu i žil – rozumí jim lépe než vlastní rodině. Když po vážné dopravní nehodě upadne do komatu, musí o jeho osudu rozhodnout Edward a Cara, jeho již dospělé děti, kteří jsou tak nuceni se znovu konfrontovat s mužem, kvůli němuž Edward utekl z domova – ale který stále zůstává jejich otcem. Rázem si oba musí pokládat otázky, na něž neexistují jednoduché odpovědi, ale které zodpovězeny být musí. Jaké motivy vedou jejich rozhodnutí nechat otce zemřít, nebo ho naopak udržovat při životě na přístrojích? Co by chtěl on sám? A jaká tajemství před sebou Edward s Carou skrývají? Aktéry příběhu jsou i matka Edwarda a Caray, Lukova bývalá žena a její současný manžel, advokát.

Nový kontroverzní titul světově úspěšné autorky a hvězdy současného psychologického románu Jodi Picoultové.

Můj názor - duben 2013:

+ Knihu jsem začala číst před 5 dny, jsem teprve na straně 80. Vzhledem k tomu, že ji čtu v angličtině, bude mi to ještě nějakou chvíli trvat. Téma je těžké a depresivní, přesto mám ze čtení radost, mám tuto autorku ráda a těší mě, že jsem schopna se s její novou knihou seznámit dříve, než vyjde česky.

- Velice mě mrzelo, když jsem se dočetla, že vědci mají zásadní výhrady k autorčinu popisu chování vlků. ( www.npr.org/blogs/13.7/2012/04/19/150890073/why-are-wolf-scientists-howling-at-jodi-picoult ). Myslela jsem si, že každé téma, o kterém Picould píše, má pečlivě nastudované a tím čtenáři zároveň podá věrohodné poučení o různých zajímavých prostředích, do kterých ho zavádí. To byl jeden z důvodů, proč mě tato autorka uchvátila. Doufám, že nepřesnosti ohledně chování vlků jsou pouhou výjimkou v kontextu její tvorby.

Můj názor o 2 měsíce později:

Knihu jsem dočetla už koncem května, kvůli státnicím jsem ale neměla čas zde o ní napsat.

Jednoznačně převažuje kladné hodnocení. Napínavý příběh, kde se postupně rozkrývají tajemství každé z postav. Na začátku je okolo každého z nich naznačeno nějaké tajemství, které je čtenáři postupně odhalováno - některé dříve, jiné až skoro na konci knihy. S tím, jak se o postavách dovídáme více, vystává mnoho dalších otázek a nikdo z aktérů není černo-bílý.

Jednotlivé kapitoly knihy jsou vyprávěny z pohledu jednotlivých postav děje - Edwarda, Cary nebo jejich matky.

Jediná drobná výhrada spočívá v tom, že hlavní linie příběhu je přerušována retrospektivním vyprávěním samotného Luka, tedy muže, kvůli kterému se všichni znovu shromáždili. Jeho popisování života ve vlčí smečce má jistě v rámci celého příběhu své ospravedlnitelné místo, nicméně netrpělivého čtenáře, dychtícího zvědět, jak to bude dál, místy až nepříjemně zdržuje. Jak již jsem ale uvedla, celkově se mi kniha velice líbila.