Podivný případ se psem - Divadlo F. X. Šaldy Liberec, Malé divadlo

04.06.2015 23:34

Mark Haddon, Simon Stephens

Podivný případ se psem

[The Curious Incident of the Dog in the Night-Time]

Premiéra: 6.12.2013. Překlad: Jiří Josek.

Dramaturgie: Tomáš Syrovátka. Scéna: Milan David. Kostýmy: Tomáš Kypta. Režie: Vojtěch Štěpánek.

2:15

Osoby a obsazení

Christopher

 Tomáš Váhala

Judy

 Jana Hejret Vojtková

Ed

 Martin Stránský

Siobhan

 Jana Stránská

Paní Alexandrová

 Eva Lecchiová

Roger a další postavy

 Přemysl Houška

Paní Shearsová a další postavy

 Štěpánka Prýmková

Slečna na nádraží a další postavy

 Barbora Mottlová

Páter Peters a další postavy

 Jakub Albrecht / Vojtěch Štěpánek

Seržant a další postavy

 Michal Maléř

a další

Dramatizace světově úspěšného románu. Patnáctiletý Christopher je téměř geniální matematik, ale zároveň autista. Nikdy si sám netroufnul jít dál než na konec ulice, nesnáší, když se ho někdo dotýká, k cizím lidem je nedůvěřivý. Jednou v noci objeví na zahradě sousedčina psa probodnutého vidlemi a jako velký obdivovatel Sherlocka Holmese se rozhodne vraha vypátrat. Vydává se na dobrodružnou cestu, která obrátí jeho svět vzhůru nohama. Během vyšetřování objeví a rozkryje nejen záhady kolem případu zabitého psa, ale také tajemství rozbitého vztahu svého otce a své matky...

Scéna je velmi jednoduchá, ale výstižná. Herci si vystačí se zapíchnutým psem vidlemi a křídou, kterou si potřebné věci hlavní postava namaluje.

Román Marka Haddona, jehož dramatizací hra vznikla, byl v roce 2003 zvolen knihou roku v rámci Whitbreadovy ceny a po celém světě se ho prodalo již přes 2 milióny výtisků.

Simon Stephens, dramatizátor, získal dvakrát ocenění Nejlepší zahraniční dramatik roku, je autorem mnoha originálních her a adaptací.

Můj názor:

Jedno z nejlepších představení, které jsem v Malém divadle viděla.

Skvělý herecký výkon Tomáše Váhaly. Člověk mu autismus věří. „Měl jsem to štěstí, že jsem mohl navštívit jednoho autistu a pak mi také hodně pomohl internet a kamarád, který pracoval s autisty," vylíčil Tomáš. Na roli se pečlivě připravoval dva měsíce.

Režisér k tomu dodal: „Ono je to vždycky otázka základního vkusu a nějaké etiky, když se potýkáte s takovýmto tématem. Herci nesmíte dovolit, aby takovou roli karikoval. Nesmí to vypadat jako parodie. Výsledek by měl být takový, a to se Tomášovi naštěstí daří, že si lidé nebudou říkat, jak on to skvěle hraje, ale co on to tam na tom jevišti dělá, co se to tam děje. My skutečně potřebujeme ukázat, jak takový člověk myslí, ne jak vypadá."

(Zdroj: https://www.denik.cz/divadlo/video-mlady-autista-hleda-vraha-psa-20131204-9mqn.html)

Dodatečně jsem si přečetla knihu Marka Haddona a zjistila jsem, že mi nedala víc, než mi dalo divadlo- což je podle mě výrazný důkaz o kvalitě představení.