Peter May - Skála

27.09.2014 21:44

Skotský ostrov Lewis je krásné, ale drsné odlehlé místo bez stromů, bičované větry a pokryté vřesovišti. Topí se tam rašelinou a mluví gaelsky. A snad jen strach lidí z Boha je tam silnější než starost o živobytí. Pod zástěrkou víry však přežívají staré pohanské hodnoty a prapůvodní touha po krvi a pomstě. Na ostrov přijíždí nedávnou ztrátou syna poznamenaný policejní detektiv Fin Macleod, jenž se má podílet na vyšetřování brutální vraždy, spáchané podle stejného scénáře jako vražda, jíž se zabývá v Edinburghu. Fin prožil na ostrově Lewis dětství, takže vyšetřování je pro něho zároveň cestou domů a do minulosti. Setkává se s dávnými kamarády, s Artairem, který si vzal Marsaili, Finovu první lásku, a s mnoha dalšími. Většina z nich ho však nevítá s otevřenou náručí. Fin netuší, že klíč k případu by mohl odemknout i dveře, za nimiž je ukryto tajemství, jež se bezprostředně týká jeho samého. Jakou roli v případu hraje Finova dávná účast při tradiční výpravě na lov terejů hnízdících na nepřístupné nebezpečné skále An Sgeir? Povede tragédie, jež se tam tehdy odehrála, i po všech těch letech k další oběti?

Skála je detektivní román vzácné síly a představivosti odehrávající se v kulisách, které připomínají velké anglické romány devatenáctého století. Je možno ho zařadit do kategorie tzv. literary crime, tedy krimi psané kvalitním literárním stylem, přesahující hranice žánru, která je dnes globálně úspěšná především díky severským autorům od Mankella přes Larssona, Keplera a další.

Peter May: Skála

Jen několik málo týdnů po vydání českého překladu bestselleru skotského spisovatele Petera Maye Skála (v originále The Blackhouse) přispěchalo OneHotBook s jeho audioknižní podobou. Dvě série kriminálek Stiega Larssona a Larse Keplera, které, ještě pod hlavičkou ADK-Prague, vydalo dříve, tak získavají třetího do party - úspěšnou trilogii z ostrova Lewis. A nová série vyžaduje i dalšího chlapáka, který ji co nejpůsobivěji přednese posluchačům, zmlsaným Martinem Stránským či Pavlem Rímským. Jiří Dvořák, který už má své první (viewegovské) setkání s nekrácenými audioknihami za sebou, se pro přednes prvního dílu trilogie Petera Maye, ukázal jako dobrá volba.
O knize samotné toho bylo napsáno mnoho: o tom, jak zavedený televizní scenárista, nenašel pochopení u britských vydavatelů, jak jeho román vyšel nejprve ve Francii a jak se setkal s kladným ohlasem čtenářů i kritiky. Světová periodika nešetří superlativy a Mayovo dílo označují nejčastěji jako působivé.

Pod dojmem podobně pochvalných hodnocení se tak může posluchač cítit nejprve podveden - příběh začíná jako koláž tisíckrát omletých klišé. Policejní vyšetřovatel Fin, který před časem přišel o syna (!) a jehož manželský život se v důsledku toho hroutí (!), je poslán k případu vraždy člověka, kterého kdysi osobně znal (!) do své rodné vesnice. Tam pochopitelně nechybí nesympatický šéf místní policie, který detektivovi z města dává najevo, že není vítán (!).

Jakmile se ale otevře druhá linie příběhu - Finovo vzpomínání na jeho dětství a mládí - rozvine se Mayovo vypravěčství v plné šíři. Tehdy teprve posluchač proniká do atmosféry života na ostrově Lewis a postupně se mu před očima vykresluje nehostinnost krajiny i zemité charaktery místních obyvatel. Začíná chápat Finovu potřebu dostat se pryč z ostrova. Dostat ostrov pryč ze svého života. Sama kriminální zápletka Skály by možná vydala na průměrnou povídku, ve spojení s retrospektivní složkou ale získává román na oné působivosti, která je mu tak často přisuzována.

Zlomový okamžik příběhu - tradiční odchyt mláďat terejů, který je místními zároveň chápán jako iniciační obřad mladých chlapců, a který se už po staletí řídí danými pravidly - patří k pasážím, jež se čtou i poslouchají takříkajíc jedním dechem. V tomto místě románu se zrychluje i tempo přítomné dějové linie a až do konce si pak román udržuje napětí a spád.

Alespoň za malou zmínku tentokrát jistě stojí grafická úprava audioknihy. Ta je shodná s obálkou českého knižního vydání, kterou pro nakladatelství HOST ji vytvořilo slovenské trnavské grafické studio Pergamen. Zdánlivě poklidný ptačí motiv se v průběhu poslechu stává hrozivějším a lze v něm rozpoznat neutěšenost ostrova na severu Skotska, nepřístupnost místních i temná tajemství, která skrývají.

Skálu, pro účely audioknihy nepatrně upravenou a zkrácenou (na třináct a půl hodiny), režírovala Jitka Škápíková a o vhodný hudební podklad se postaral hudební režisér Martin Kusák. Posluchači ji mohou získat buď stažením z internetu například na audioteka.cz nebo koupí CD v některém z kamenných obchodů. Jestliže se Mayův román setká i u nás s takovou oblibou jako v zahraničí, můžeme jistě doufat, že se na jaře příštího roku dočkáme jeho pokračování i v audioknižní podobě.
Jakub Horák (Audiokniha roku)
Skála (OneHotBook, 2013)

Peter May: Skála

Peter May, autor napínavého detektivního románu Skála, je ze Skotska. Tady se také první příběh plánované trilogie odehrává. Na Skálu čtenáři dlouho čekali a autor jim jejich čekání vynahradil na dvě stě procent. Napsal děsivě temný příběh, který čtenáře k sobě přichytí jako magnet a nepustí ho, dokud nedojde k posledním větě. Skála vyšla nejdříve v roce 2009 ve Francii a o dva roky později ve Velké Británii. Na české pulty se dostala letos díky nakladatelství Host.
Není divu, že dlouho na sebe nedala čekat ani audiokniha. Ve stejném roce načetl strhující text Jiří Dvořák. Umocnil napětí, zvýraznil svým hlasem charaktery jednotlivých postav, prohloubil tajemné odhalování minulosti, které musel absolvovat hlavní hrdina, detektiv Fin Macleod, aby dospěl ke kýženému cíli: odhalení vraha brutální vraždy jeho spolužáka ze základní školy.

Fin Macleod na ostrově Lewis vyrostl. Tady prožil prvních osmnáct let života. Nyní se vrací na místo, které už nikdy nechtěl spatřit, od kterého se snažil odstřihnout, přesto ho má zahnízděné hluboko uvnitř sebe, aniž si to chce přiznat. Po osmnácti letech na pevnině, kdy začal studovat na univerzitě, zběhl ze studií, pak se stal poldou, oženil se, narodil se mu syn, se má opět setkat se spolužáky, přáteli, první láskou. Má znovu spatřit ostrov, kde se hovoří v rodinách gaelsky, kde pastor zmůže víc než policajt, kde není lehké se uživit, kde v alkoholu a marihuaně hledají spásu mnozí od puberty, kde vztahy mezi lidmi jsou víc než svérázné.

Staré vzpomínky vyvěrají na povrch, zaplavují ho - zdá se, že se v nich utopí. Ale jen díky nim dokáže odhalit vraha. Setkání s ostrovany odkrylo minulost - i tu, která měla zůstat skryta, kterou Fin chtěl pohřbít v mysli na věky. Ale chtěl doopravdy?

Peter May stvořil jedinečný román: mnohavrstevný, napínavý, děsivý, krutý i zářící. Dokonale vystihl atmosféru ostrova, malebného svými záplavami vřesu na rašeliništích, ale i krutého a nevyzpytatelného v neustále se střídajícím počasí. Tady jen těžko hledají lidé obživu, prudký déšť a neustálý vítr jsou tu častými návštěvníky, a snad jenom strach z Boha je větší, než starost všech o živobytí. Atmosféru nelehkého života obyvatel i přírody bez lesů autor líčí plasticky, barvitě. Jeho popisy jsou svěží, nejsou rozvláčné a unavující. Přiblížil se jimi k umění anglických romanopisců devatenáctého století. Však zasadil svůj napínavý děj do velmi obdobných kulis. Vědom si však dobře současných trendů, vždy popis ukončí včas a rozjíždí další strhující děj.

Román Skála patří ke skvostům současné prózy. Jiří Dvořák ji posunul mezi skvosty i v audioknihách. Příběh plný napětí, podivných událostí, tajemných narážek se krásně poslouchá. Trvá třináct a půl hodiny - což je pěkná porce. Nicméně jakmile si pustíte první kapitolu, budete hledat chvilky, jen abyste si doposlechli další části. Na vině jsou autor výtečného textu, jeho překladatelka, která se překladu zhostila velmi dobře a zkušeně, a skvělý herec, jenž nám text zprostředkovává.

Skála je detektivka, která přesáhla hranice svého žánru, román, který přerostl své meze. Víc superlativ netřeba, další si doplní každý posluchač sám.
PhDr. Jana Semelková (Kultura21.cz)
Skála (OneHotBook, 2013)

Peter May: Skála

Co se stane na Skále, to se stane v nás
Nejen Seveřané kralují trhu s detektivkami. O slovo se hlásí i tradičně silná anglosaská detektivka. Velkou oblibu u nás získaly psychologické detektivní romány Tany Frenchové, jejich nezbytnou součástí je hloubání, jaké je být dneska Irem, do popředí se ale tlačí další slibný autor. Skot Peter May, jehož román Skála vydal v knižní podobě Host a v audioverzi nakladatelství ADK.
Peter May Skálou a s navazujícími dalšími dvěma romány triumfoval nejen ve své domovině. Při pohledu na žebříčky prodejů by jeden tipoval, že May prostě napsal jen další oblíbenou detektivku. Jenže vyšetřování, které vede Fin Macleod, se však čím dál tím více noří do roklin lidské nenávisti. O vraždu a odhalení pachatele tu vlastně ani nejde. To co se stalo a stane na skále, malém ostrůvku, bičovaném větrem a vlnami Atlantického oceánu, navždy mění osud i duši.
Detektiv Fin je jako ze švédské detektivky
Zaposlouchal jsem se do první kapitoly a rozpomenul se na všechny keplerovky, holeovky, na boom severského krimi, thrilleru a detektivky. Příbuznost by tu byla - dramatická, svým způsobem pustá krajina, kterou užívají podobně drsní, ošlehaní lidé. Při Mayových popisech plasticky vyvstává obraz celé krajiny, zpravidla sužované psím počasím. A samozřejmě je tu detektiv Fin, přičemž nejde o Fina, ale o obyvatele Skotska. Se severskými kolegy ho pojí vnitřní traumata, rozevranost, odměřené chování (které asi nějak souvisí s jeho minulostí) a současně jakási "cool drsnost", která posiluje jeho charisma. Dlužno podotknout, že toho na něj autor naložil dost, v určitých momentech si čtenář může říkat, že snad až příliš mnoho. Jenže právě pasáže, kde May nechá Fina promlouvat v první osobě a nořit se do dávných tragédií, které nutí k hlubokému ponoru - ať již muvíme i četbě nebo poslechu.

I když se mi mnohé (audio)knihy skandinávských autorů líbí, Peter May je zkrátka obrazně shodil ze skály. (Berte to jako určitý nástin spoileru.) To, co totiž začíná jako tradiční, byť poutavá, detektivka, se rozšiřuje o prvky dobrodružného, až mysteriózního psychologického dramatu. Třeba o pocitech viny, o zhoubě závisti a žárlivost, o výchově dětí, o přírodě, která se člověku brání, a o tom, že letitý rituál lovu a pojídání terejů je vzdor ostrovanským tradicím již barbarstvím. O tom, že své minulosti a prostředí, kde jsme vyrostli, nelze utéci, i když se člověk snaží jak chce. To propojte s velkým vypravěčských stylem, který překračuje hranice žánru.
Co bolí víc než vražda
Fin Macleod se vrací na skotský ostrov Lewis, tedy... je povolán, protože se ve zdejší loděnici odehrála brutální vražda, která náramně připomíná kauzu, na které náš pátrač pracuje v Edinburghu. Fin má zjistit, zda náhodou oba případy spolu nesouvisí, místo klasického pátrání ale spíše kráčí ve svých vlastních stopách z minulosti. A s návraty na místa, která jste opustili, většinou souvisí bolest. Jen sem tam se zalesknou vzpomínky na světlé dny, ale spíše vyvstává řada těch trpkých: zrada přítele, zrada lásky, šikana, strach, a hraniční prožitek z lovu ptáků na nebezpečné skále. A pochopitelně tajemstvím opředená smrt.

Jak jsem poslouchal, začal jsem do stylu a hlavně příběhu pronikat, pohlcoval mě a nepustil. Jednou nohou jsem pořád toužil objasnit brutální vraždu, ale (jaksi paradoxně) mě to čím dál tím méně zajímalo a chtěl jsem znát osudy všech postav, kterým Fin znovu vstupuje do života. Nebudu prozrazovat, zda se případ objasní, a už vůbec, co se na skále skutečně stalo a stane, rozhodně jsem se však nechal autorem vést a ani neměl touhu honem listovat na poslední strany, zda jsem si správně tipnul pachatele. Klíčová otázka kdo je vrah přestala být tak podstatná.
A to vše i ve zvuku
Nemohu nevychválit také zvukové zpracování, ve kterém knihu čte herec Divadla na Vinohradech Jiří Dvořák. Jeho hlas a formulace se mi líbí ještě mnohem více než přepatetizovaný Pavel Rímský a příliš drsňácký Martin Stránský, další oblíbení předčítači detektivního žánru. Dvořák se Stránskému sice dost podobá, ale zabarvuje více dialogy dramatičností až osudovostí. Ostatně, ukázku si můžete poslechnout zde.

Budu jen doufat, že se českého vydání dočkají i dva zbylé díly trilogie Petera Maye.
Lukáš Gregor (Knihožrout.cz)
Skála (OneHotBook, 2013)

…………………………………………………………….

Skála, kniha, kterou  v autorově domovině původně nakladatelství odmítla, si našla svého nakladatele až ve Francii, pro kterého byla Mayova Skála trefou do černého. Příběh uhranul velké množství čtenářů a nejinak je tomu i v České republice, kde naprostá většina recenzentů je z této série nadšena a řadí ji k tomu nejlepšímu co můžeme v tomto žánru najít. Ke vzrůstajícímu zájmu o tohoto autora zajisté přispěla i audiopodoba této knihy, která se stejně jako kniha řadí mezi naprostou špičku.

Peter May pochází ze skotského Glasgow, ale v současnosti žije hlavně ve slunné Francii. Před svým spisovatelským úspěchem se živil jako novinář a byl jedním z nejúspěšnějších televizních scénáristů. V současnosti se ovšem již věnuje jen psaní. Jeho šestidílná série thrillerů s mladým čínským komisařem Li Yanem a soudní lékařky Margaret Campbellové mu vynesla celosvětové renomé. Ovšem ten největší úspěch se dostavil až s prvním dílem trilogie z ostrova Lewis Skála, za kterou mimo jiné získal cenu Barry Award 2013 za nejlepší detektivku roku a řadu dalších ocenění. Také další díly této série jsou kritiky přijímány velmi kladně. Závěrečný díl trilogie Šachové figurky chystá nakladatelství Host vydat na podzim tohoto roku.

Policejního detektiva Fina Macleoda zavádí vyšetřování brutální vraždy, spáchané podle stejného scénáře jako vražda, již se zabýval v Edinburghu, do míst, kde prožil své dětství. Ostrov Lewis je neobyčejné místo, kde se drsná příroda snoubí se starými tradicemi a místo, kde stále ještě přežívá stará gaelština. Fin přijíždí na ostrov a čeká ho mnohem víc než vyšetřování vraždy bývalého spolužáka ze základní školy. Tento drsný ostrov tak otevírá staré vzpomínky a křivdy, které se Fin snažil dlouhá léta ukrýt ve svém nitru a jenž právě opět vyplouvají na povrch.

Autor si pro čtenáře připravil dvě dějové linie, které se v závěru střetnou a dávají tak celkový pohled na události, které se v knize staly. První dějovou linií je samotné Finovo pátrání po vrahovi místního násilníka a hrubiána Angela. Zde se může zdát, že dostáváme stokrát omílané klišé, které najdeme skoro v každé detektivce. To pravé kouzlo ovšem nastává ve chvíli kdy se přenášíme do minulosti a prožíváme spolu s Finem jeho dětství na ostrově Lewis. Zde se naplno projevuje Mayovo vypravěčské nadání.

Právě díky těmto pasážím tak čtenáři pronikají naplno do jedinečné atmosféry tohoto drsného ostrova. Postupně tak dostáváme díky své fantasii ucelený obrázek nehostinnosti krajiny i charakterů místních obyvatel. Bez použití retrospektivní složky by byla Skála jen další průměrnou detektivkou, kterých je na trhu nepočítaně. Ovšem tento vyvážený mix, ve spojení s autorovým nadáním naprosto pohltit čtenáře atmosférou knihy, získává Skála neopakovatelné kouzlo a punc působivosti, která je mu tak často přisuzována.

Jediným větším záporem této knihy může být složitá výslovnost jmen a místních názvů, které se v knize vyskytují. Přeci jen se s gaelštinou většina čtenářů potkává poprvé, a tak mohou některá slova v tomto jazyce dělat opravdu problém. Zde ovšem přichází na scénu stejnojmenná audiokniha z vydavatelství OneHotBook, kterou namluvil Jiří Dvořák. Jeho zastřený a hluboký hlas dodává příběhu na působivosti, nehledě na to, že se posluchači nemusí zlobit s krkolomnými jmény a názvy v gaelštině. Díky tomu si tak mohou naplno vychutnat jedinečný příběh, který je v podání Jiřího Dvořáka právoplatně řazen mezi nejlepší kousky, které na audioknižním poli nalezneme.

Po přečtení popřípadě doposlechnutí knihy, se stane ptačí motiv na obálce působivějším a hrozivějším než mohl zpočátku působit. Navíc obálka skvěle koresponduje s celkovou ponurou a bezútěšnou atmosférou knihy. V současné době finišují práce na druhém díle Muž z ostrova Lewis, který by mělo vydavatelství OneHotBook přinést v nejbližších dnech. Navíc i druhý díl načetl Jiří Dvořák, takže skvělý čtenářský zážitek je zaručen.

…………………………………………………………….

­‑‑

Peter May (1951) pochází z Glasgow, ale v současnosti žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a byl jedním z nejúspěšnějších a nejplodnějších televizních scenáristů. V současné době píše romány. Šestidílná série „čínských“ thrillerů s dvojicí mladého čínského komisaře Li Yana a americké soudní lékařky Margaret Campbellové mu vynesla celosvětové renomé. V nakladatelství Host začne tato řada vycházet v roce 2015. Za první díl trilogie z ostrova Lewis, mezinárodní bestseller Skála (2009; česky Host 2013), Peter May získal cenu Barry Award 2013 za nejlepší detektivku roku a řadu dalších ocenění. Také druhý díl série Muž z ostrova Lewis (2012) je kritiky přijímán s velkým nadšením. V žebříčku britských bestsellerů (kategorie vázaných románů) se udržel celých osmnáct týdnů. Závěrečný díl trilogie The Chessmen (Šachové figurky, 2013) připravujeme k českému vydání, stejně jako román Entry Island (Ostrov Entry, 2014).

 

https://www.schefikuvblog.eu/peter-may-skala/