Ostře sledované vlaky - Kulturní centrum Golf Semily

04.03.2015 22:19

OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY

Dramatizace novely Bohumila Hrabala, kterou proslavil oskarový film Jiřího Menzela. Tragikomedie tělesného a lidského dospívání Miloše Hrmy na malém středočeském nádraží v době války. Na divadelní jeviště Městského divadla Mladá Boleslav je přinesl režisér Ivo Krobot, který prokázal cit pro hrabalovskou poetiku.

Inscenace je vkusným, nepodbízivým kouskem, který divákům nabízí příjemný divadelní zážitek. Atmosféru dotváří dobře vybrané, naživo zpívané i hrané hudební vsuvky v podání miniorchestru L. Šonky.

Příběhem nadšeného železničního eléva Miloše Hrmy nás provází Matouš Ruml, který svým skvělým hereckým výkonem a křehkostí možná překoná i legendárního Václava Neckáře ve filmovém zpracování.

Děj nás zanáší do jistého západočeského městečka blízko hranic, kde místním nádražím za doby protektorátu projíždí německé ostře sledované transporty. Příběh odehrávající se na konci druhé světové války, však není pouze o válce jako takové. Hlavní linií je příběh tělesného a lidského dospívání novopečeného železničáře Miloše Hrmy. Ten se po neúspěšném pokusu o sebevraždu kvůli milostným neúspěchům nakonec zaučí jak pro práci ve stanici, tak v intimním vztahu k ženě a nakonec se zachová jako hrdina.

Válka a její důsledky jsou ve hře zaobaleny a mnohem důležitější jsou osudy hlavních postav, jejich problémy a především činy, které z obyčejného člověka dělají hrdiny. Ačkoli je příběh laděn lehce humorně, nechybí mu dramatičnost a spád.

Ve všeobecnou známost Ostře sledované vlaky povznesl zejména film Jiřího Menzela. Režisérův celovečerní debut byl roku 1966 oceněn jako nejlepší zahraniční film a získal Oscara.

Osoby a obsazení:

Miloš Hrma

Matouš RUML

Hubička

Petr HALÍČEK

Přednost

Miroslav BABUSKÝ

Přednostová

Ivana NOVÁČKOVÁ

Máša

Dagmar TEICHMANNOVÁ

Zdenička Svatá

Tereza RUMLOVÁ / Marie MAJKUSOVÁ

Viktorie Frei

Petra NAKLÁDALOVÁ / Lucie MATOUŠKOVÁ

Hraběnka

Eva HORKÁ

Zednicek

Luděk JIŘÍK

Kníže

Roman TEPRT

Slušný

Petr PROKEŠ

Otec

Petr BUCHÁČEK

Syn Franta

Ivo THEIMER

1. gestapák

Michal KOPČAN

2. gestapák

Petr ZELENÝ

Klavír

Lubor ŠONKA

Violoncello

Vilém BERNÁČEK

Recenze Lukáše Dubského z představení v Pardubicích:

Boleslavské inscenaci vévodí herci v čele s Matoušem Rumlem
Jedno z nejznámějších děl spisovatele Bohumila Hrabala nastudoval v loňské divadelní sezoně v Mladé Boleslavi režisér Ivo Krobot. Pro Krobota to nebylo první Hrabalovo dílo, které převedl na divadelní prkna. Rovněž v Ostře sledovaných vlacích, které přivezli boleslavští v úterý opět do Pardubic, prokázal cit pro hrabalovskou poetiku. Příjemné představení pak korunovali velmi povedené herecké výkony.
Ostře sledované vlaky velmi proslavila filmová adaptace Jiřího Menzela, kde si hlavní roli zahrál tehdy třiadvacetiletý Václav Neckář. Podobně jako film se i boleslavská inscenace soustředí na dvě ústřední témata. Jedním je neúspěšný intimní život mladého drážního záškoláka Miloše Hrmy, který se na počátku inscenace vrací do služby po neúspěšném pokusu o sebevraždu. Druhá dějová linka je napojena na dobu, ve které se příběh odehrává. Na všem leží stín nacistické okupace, blížícího se konce války a strachu z toho, co Němci kopající zoufale kolem sebe ještě v Protektorátu vyvedou.
Ačkoliv se to možná z předchozích řádků zdá nepravděpodobné, jsou Ostře sledované vlaky vlastně trochu posmutnělou komedií. Úsměv na divákově tváři mohou vyvolat třeba Milošovy snahy o radu od paní přednostové, zarputile puritánský přednosta železniční stanice nebo vynalézavé sexuální hry výpravčího Hubičky.
Patrně největším kladem celé inscenace jsou herecké výkony. Stejně jako již mnohokrát předtím se mohlo pardubické obecenstvo přesvědčit, že Městské divadlo Mladá Boleslav má velmi vyrovnaný herecký soubor s mnoha zapamatovatelnými individualitami. Výborný je především Matouš Ruml v roli Miloše Hrmy. Ruml má přirozený komický talent, ve své postavě ale dokáže skloubit také smutek s těžko pochopitelným, ale nakažlivým optimismem. Přesný je rovněž Miroslav Babuský, který ztvárňuje přednostu pateticky, ale přesvědčivě recitujícího z Bible. Petr Halíček nevykresluje výpravčího Hubičku jako nenasytného požitkáře, ale spíše jako smutného a osamělého muže, pro kterého jsou milostné avantýry jedním z mála potěšení, které mu těžká doba dopřává.
Inscenace má dobrý rytmus a diváka určitě nenudí. Problematická je tak jen hudební složka. Naživo zpívané i hrané hudební vsuvky jsou použity poněkud nečitelně. Rozhodně nejsou dějotvorné (až na písničku Jo to jsem ještě žil od Suchého a Šlitra), ale vzhledem ke své rozmanitosti (od trampských songů po prvorepublikové salonní písně) ani příliš nedotvářejí atmosféru doby. Rovněž občasná sborová recitace textu příliš nesouzní se zvolenou stylizací.
Přesto se boleslavským povedlo vytvořit zajímavou inscenaci, ve které na sebe největší pozornost strhávají herecké výkony.
lukas-dubsky.blog.cz/1112/ostre-sledovane-vlaky-mestske-divadlo-mlada-boleslav

 

 

Můj názor:

Myslím si, že v inscenaci zazní více Hrabalova původního textu, než ve filmu. Několikrát je z úst herců slyšet nezaměnitelná "hrabalovština".

Fotky: z webových stránek Městského divadla Mladá Boleslav