Ludmila Vaňková - Čas čarodějů

15.09.2012 17:22

VAŇKOVÁ, Ludmila. Čas čarodějů. 2. vyd. Praha: Šulc - Švarc, 2010, 362 s. ISBN 978-80-7244-283-6.

 

Přečetla jsem více než 20 knih od Ludmily Vaňkové a až dosud se mi všechny líbily. Co se týče historických románů, vylíčení osudů jednotlivých postav z rodu Přemyslovců a Lucemburků, považuji ji za nepřekonatelou. Její znalost historických reálií a vzájemných souvislostí mezi nimi musí být obdivuhodná.

Knihu "Čas čarodějů" mám doma už asi rok a půl a teprve teď jsem se k ní dostala. Čekala jsem klasický historický román o Rudolfu II. a poměrech na jeho dvoře - alchymisté, astrologové atd. Těšila jsem se, že bude podán s mistrovstvím a čtivostí, na jakou jsem u autorky zvyklá.

Jsem však hořce zklamaná. Vaňková se zde pouští do žánru jakési podivné sci-fi, která v dnešní době působí dost naivně. Četla jsem tuto knihu s nechutí, nelíbila se mi, jen nechuť odložit nedočtenou knihu mě hnala dál, touha "mít to už za sebou".

- Prvním problémem je nepřehlednost hrdinů příběhu. Hned v úvodu se čtenář seznámí s velikým množstvím postav, které nejsou pozemšťané, mají vlastní podivná jména jako Ré, Maé, nebo T41, T12 atd.. a aby zmatek nebyl malý, v každé zemi, kde se ocitnou, přibírají navíc jména v daném jazyce obvyklá. Skutečné historické postavy, jako Petr z Rožmberka, Jakub Krčín, nebo císař Rudolf II slouží jen jako nějaké vedlejší figurky k občasnému oživení děje. Zdá se, že hlavním úkolem mimozemšťanů je rozplodit se na Zemi. Z neznámých příčin se přemisťují v čase i prostoru, z jedné země do druhé, chvíli byli ve Španělsku za dob inkvizice, pak zase v Anglii a ještě jindy zažili masakr hugenotů ve Francii nazvaný Bartolomějská noc. K tomuto přemisťování používají buď létající lodě pro více osob, se kterými v noci přistanou na nějaké velké řece a ráno to vypadá, že připluli. Když chtějí cestovat v menším počtu, sestrojí si povoz, který nenápadně letí jen několik centimetrů nad zemí a dokonce to mají tak vymakané, že zanechává stopy. Variantou pro individuální turistiku jsou létající pláště nebo košťata. Sama autorka v doslovu nazývá tuto knihu pohádkou pro dospělé - snad takto se to dá brát, jinak mě to nudí a připadá mi to naivní a autorky tohoto formátu nedůstojné.

- Další minus je podle mě šíře záběru. Ludmila Vaňková = přiblížení českých dějin. Tato rovnice pro mě platila mnoho let a přála jsem si, aby platila dosud. Myslím si, že autorky by udělala lépe, kdyby se držela našeho prostředí. Proč se v rudilfinském románu musíme dostat až na Srí Lanku a tam mudrovat spolu s mimozemšťany o mírumiluvnosti buddhismu? S užaslou útrpností pak už čtenář vstřebá informaci, že jeden z podivných návštěvníků měl manželku z černé Afriky, která však byla později portugalci odvlečena do otroctví i s jejich dětmi.

- V knize je naznačeno, že snad všechny historické postavy v lidské historii, které byly něčím výjimečné, byli ve spojení s těmito mimozemšťany, pouze to zůstalo tajemstvím. Namátkou jmenuji sira Francise Drakea nebo císaře Rudolfa II.

Kdybych věděla předem, že jde o (pokus o) sci-fi a nikoli historický román, nikdy bych si tuto knihu nekoupila. Považuji ji za nejhorší, co jsem od této autorky četla, a je mi to líto.

 

Níže uvádím souhrn knih Ludmily Vaňkové:

Zrození království
Příběh mladšího bratra (1169-1190)
Kdo na kamenný trůn (1190-1198)
Cestou krále (1199-1213)
Dítě z Apulie (1213-1230)


Lev a růže
Král železný, král zlatý (1231-1271)
Zlá léta (1278-1283)
Dědici zlatého krále (1283-1290)
Žebrák se stříbrnou holí (1291-1304)


Opuštěný přemyslovský trůnu
Královský nach tě neochrání (1305-1309)
Od trůnu dál (1309-1323)


Lucemburská trilogie
První muž království (1309-1316)
Rab z Rabštejna (1316-1320)
Roky před úsvitem (1320-1325)


Orel a lev
Cval rytířských koní (1330-1339)
Dvojí trůn (1340-1346)
Orel a had (1346-1355)


Pán světa
Od moře k moři (1355-1362)
Druhá císařovna (1362-1368)
Dotkni se nebe (1368-1378)


Rozděl a panuj
Ty jsi dědic svého otce (1378-1386)
Jsme jedné krve (1387-1396)
Vězení pro krále (1396-1403)


Další historické romány:
Žena pro třetího krále
Léč pana z Rožmberka
Pán stříbrné růže
Válka růží
Stříbrný jednorožec

---
Čas voní dálkou
Země svobodných, domov smělých


Sci-fi a fantastické romány:
Genesis
Mosty přes propast času
Čas čarodějů
Černá sága

Ze současnosti:
Domeček na Vesuvu