Balada pro banditu - Městské divadlo Mladá Boleslav
Milan Uhde a Miloš Štědroň - Balada pro banditu
Dílo všeobecně známé, zlidovělé hlavně díky filmové podobě z roku 1978.
... aneb Balada v časech chřipkové epidemie
Petr Mikeska
Ivana Nováčková, Nina Horáková, Alena Bazalová
Stará čarodějnice, ale také Baba, Vageryčová |
Ivana NOVÁČKOVÁ |
Mladá čarodějnice, ale také Eva, Eržika |
Nina HORÁKOVÁ |
Morana, ale také Mara |
Alena BAZALOVÁ |
Nikola Šuhaj |
Petr MIKESKA |
Derbak |
Martin HRUBÝ |
Oreb Danko |
Ivo THEIMER |
Derbaková |
Karolína FRYDECKÁ |
Danková |
Dagmar TEICHMANNOVÁ |
Velitel četníků |
Roman TEPRT |
Četník Bouda |
Miroslav BABUSKÝ |
Lazar Mageri |
Radim MADEJA |
Starý Drač |
Petr BUCHÁČEK |
Adrej Drač |
Václav ŠANDA |
Dračová |
Eva REITEROVÁ |
Laco Totín |
Luděk JIŘÍK |
Rotmistr Kubeš |
Petr PROKEŠ |
Uhrin |
Michal KOPČAN |
Jejku Horbasa |
Pavel NEDVĚD |
Jura Šuhaj |
Ondřej BREJCHA / Milan LIGAČ |
Hudební skupina NEUE MÄDCHEN |
|
Režie Petr Veselý
Scéna Martin Popelka
Kostýmy Zuzana Mazáčová
Petr Mikeska, Nina Horáková
uprostřed Nina Horáková
Mladoboleslavská inscenace je pokusem podat notoricky známé písně (hlavně) NOVĚ. Nastudování je zajímavé, myslím si však, že především první půlka diváky zklamala. Scéna je vytvořená z jakéhosi drátěného programu, obřích drátěných krabic, po kterých herci neustále běhají nahoru a dolů. Hlavně ve zmíněné první půli scéna působila hodně tmavě.
Dobrým nápadem je živá rocková kapela přímo na jevišti. Muzikanti jsou velmi mladí, snad studenti, během představení byli napůl skryti právě v oněch drátěných krabicích. Pokud mohu posoudit, myslím si, že hráli dobře, vůbec nevadilo, že šlo zřejmě o amatérskou rockovou kapelu.
Kostýmy netradiční, moderně pojaté, nesnažily se odkazovat na lidový folklór z Podkarpatské Rusi, působily spíše jako hadry, čímž zdůrazňovaly chudobu prostředí, ve kterém se příběh odehrává.
Petr Mikeska v roli Nikoly Šuhaje byl velmi dobrý. Oceňuji mrštnost a pohybové nadání, které bylo třeba pro pohyb na složité scéně. I když typově neodpovídá mladému Miroslavu Donutilovi, jeho Nikola působí stejným dojmem - místy bezcitný a krutý, místy milující. Ve zpěvu byl jistý, přirozený, uvěřitelný (s výjimkou vysokých pasáží ze známé písně ... jako se bělají mojí milé nohy... , kde se záměrně držel vžité tradiční pěvecké úpravy, zřejmě právě kvůli jejímu zlidovění, ač mu výšky činily docela zřetelné potíže). Celou dobu jsem měla pocit, že jsem Mikesku už v nějaké hře viděla, nepodařilo se mi však dohledat, kde to bylo. (Napadlo mě, že to mohlo být v roli jednoho ze sluhů ve Scapinových šibalstvích, když jsem je viděla poprvé v Turnově, jistá si ale nejsem).
Martin Hrubý v roli Derbaka - to bylo další příjemné setkání se "starým známým" - viděla jsem ho již v Mužích z offsidu i ve Scapinových šibalstvích. V této hře vypadal nejmladší ze tří uvedených a řekla bych, že se Derbaka zhostil se ctí.
Nina Horáková hrála poctivě nově - nesnažila se kopírovat předlohu, její Eržika je mnohem živočišnější a drsnější, než ta něžná a jemná v podání Ivy Bittové.
Velmi se mi líbil Radim Madeja jako Mageri. Je pravda, že na začátku jsem váhala - není v žádném případě semitský typ, navíc poměrně malého vzrůstu... Ve druhé půli představení však svůj part rozehrál tak skvěle, že mi snad připadal i lepší, než filmový Boleslav Polívka, který byl v době natáčení na tuto roli dost mladý.
Nepodařilo se mi zjistit, který ze dvou herců, uvedených v programu, hrál Nikolova bratra Juru Šuhaje, ale byl výborný.
uprostřed Martin Hrubý
vpravo Radim Madeja
Roman Teprt, Martin Hrubý
Ivo Theimer, Alena Bazalová, Martin Hrubý
Podařilo se nám koupit stupenky do 1. řady na první balkón, sedadla 19 a 20 na kraji řady. Seděla jsem na úplně krajním sedadle, č. 20, měla jsem solidní přehled po celém jevišti, pouze přímo přede mnou ze zábradlí vyrůstala jakási zlatá mříž. Její účel mi nebyl úplně jasný, nicméně nepřekážela, nebyl problém dívat se nalevo nebo napravo od ní. Přímo vedle mě stál osvětlovač a bylo zajímavé sledovat, že ke každé scéně má na papíru rozepsaný způsob nasvícení jeviště a v průběhu hry do tohoto manuálu nahlíží.
Celkový dojem: Představení na mě působilo dojmem, jako by nakročilo ve směru k velké inovaci (rocková netradiční úprava), ale v půli se své odvahy zaleklo a pokorně se vrátilo ke klasice (například některé scény choreograficky do detailu kopírovaly film). Nelituji, že jsem na tuto Baladu pro banditu šla, i když jsem očekávala spíše tradiční pojetí. Hlavně druhá půlka se mi opravdu líbila.
Recenze na i-divadlo je však k tomuto nastudování nemilosrdná: www.i-divadlo.cz/divadlo/mestske-divadlo-mlada-boleslav/balada-pro-banditu
Fotky: z webových stránek divadla