Balada pro banditu - Městské divadlo Mladá Boleslav

06.02.2015 22:49

Milan Uhde a Miloš Štědroň - Balada pro banditu

Dílo všeobecně známé, zlidovělé hlavně díky filmové podobě z roku 1978.

... aneb Balada v časech chřipkové epidemie

Petr Mikeska

Ivana Nováčková, Nina Horáková, Alena Bazalová

 

Stará čarodějnice, ale také Baba, Vageryčová

Ivana NOVÁČKOVÁ

Mladá čarodějnice, ale také Eva, Eržika  

Nina HORÁKOVÁ

Morana, ale také Mara

Alena BAZALOVÁ

Nikola Šuhaj

Petr MIKESKA

Derbak

Martin HRUBÝ

Oreb Danko

Ivo THEIMER

Derbaková

Karolína FRYDECKÁ

Danková

Dagmar TEICHMANNOVÁ

Velitel četníků

Roman TEPRT

Četník Bouda

Miroslav BABUSKÝ

Lazar Mageri

Radim MADEJA

Starý Drač

Petr BUCHÁČEK

Adrej Drač

Václav ŠANDA

Dračová

Eva REITEROVÁ

Laco Totín

Luděk JIŘÍK

Rotmistr Kubeš

Petr PROKEŠ

Uhrin

Michal KOPČAN

Jejku Horbasa

Pavel NEDVĚD

Jura Šuhaj

Ondřej BREJCHA / Milan LIGAČ

Hudební skupina NEUE MÄDCHEN

 

 

Režie                                                                            Petr Veselý

Scéna                                                                           Martin Popelka

Kostýmy                                                                       Zuzana Mazáčová

 

Petr Mikeska, Nina Horáková

uprostřed Nina Horáková

 

Mladoboleslavská inscenace je pokusem podat notoricky známé písně (hlavně) NOVĚ. Nastudování je zajímavé, myslím si však, že především první půlka diváky zklamala. Scéna je vytvořená z jakéhosi drátěného programu, obřích drátěných krabic, po kterých herci neustále běhají nahoru a dolů. Hlavně ve zmíněné první půli scéna působila hodně tmavě.

Dobrým nápadem je živá rocková kapela přímo na jevišti. Muzikanti jsou velmi mladí, snad studenti, během představení byli napůl skryti právě v oněch drátěných krabicích. Pokud mohu posoudit, myslím si, že hráli dobře, vůbec nevadilo, že šlo zřejmě o amatérskou rockovou kapelu.

Kostýmy netradiční, moderně pojaté, nesnažily se odkazovat na lidový folklór z Podkarpatské Rusi, působily spíše jako hadry, čímž zdůrazňovaly chudobu prostředí, ve kterém se příběh odehrává.

Petr Mikeska v roli Nikoly Šuhaje byl velmi dobrý. Oceňuji mrštnost a pohybové nadání, které bylo třeba pro pohyb na složité scéně. I když typově neodpovídá mladému Miroslavu Donutilovi, jeho Nikola působí stejným dojmem - místy bezcitný a krutý, místy milující. Ve zpěvu byl jistý, přirozený, uvěřitelný (s výjimkou vysokých pasáží ze známé písně ... jako se bělají mojí milé nohy... , kde se záměrně držel vžité  tradiční pěvecké úpravy, zřejmě právě kvůli jejímu zlidovění, ač mu výšky činily docela zřetelné potíže). Celou dobu jsem měla pocit, že jsem Mikesku už v nějaké hře viděla, nepodařilo se mi však dohledat, kde to bylo. (Napadlo mě, že to mohlo být v roli jednoho ze sluhů ve Scapinových šibalstvích, když jsem je viděla poprvé v Turnově, jistá si ale nejsem).

Martin Hrubý v roli Derbaka - to bylo další příjemné setkání se "starým známým" - viděla jsem ho již v Mužích z offsidu i ve Scapinových šibalstvích. V této hře vypadal nejmladší ze tří uvedených a řekla bych, že se Derbaka zhostil se ctí.

Nina Horáková hrála poctivě nově - nesnažila se kopírovat předlohu, její Eržika je mnohem živočišnější a drsnější, než ta něžná a jemná v podání Ivy Bittové. 

Velmi se mi líbil Radim Madeja jako Mageri. Je pravda, že na začátku jsem váhala - není v žádném případě semitský typ, navíc poměrně malého vzrůstu... Ve druhé půli představení však svůj part rozehrál tak skvěle, že mi snad připadal i lepší, než filmový Boleslav Polívka, který byl  v době natáčení na tuto roli dost mladý.

Nepodařilo se mi zjistit, který ze dvou herců, uvedených v programu, hrál Nikolova bratra Juru Šuhaje, ale byl výborný.

uprostřed Martin Hrubý

vpravo Radim Madeja

Roman Teprt, Martin Hrubý

Ivo Theimer, Alena Bazalová, Martin Hrubý

Podařilo se nám koupit stupenky do 1. řady na první balkón, sedadla 19 a 20 na kraji řady. Seděla jsem na úplně krajním sedadle, č. 20, měla jsem solidní přehled po celém jevišti, pouze přímo přede mnou ze zábradlí vyrůstala jakási zlatá mříž. Její účel mi nebyl úplně jasný, nicméně nepřekážela, nebyl problém dívat se nalevo nebo napravo od ní. Přímo vedle mě stál osvětlovač a bylo zajímavé sledovat, že ke každé scéně má na papíru rozepsaný způsob nasvícení jeviště a v průběhu hry do tohoto manuálu nahlíží.

Celkový dojem:  Představení na mě působilo dojmem, jako by nakročilo ve směru k velké inovaci (rocková netradiční úprava), ale v půli se své odvahy zaleklo a pokorně se vrátilo ke klasice (například některé scény choreograficky do detailu kopírovaly film). Nelituji, že jsem na tuto Baladu pro banditu šla, i když jsem očekávala spíše tradiční pojetí. Hlavně druhá půlka se mi opravdu líbila.

Recenze na i-divadlo je však k tomuto nastudování nemilosrdná: www.i-divadlo.cz/divadlo/mestske-divadlo-mlada-boleslav/balada-pro-banditu

Fotky: z webových stránek divadla