Novecento (1900) - Městské divadlo Mladá Boleslav

18.09.2015 22:19

Alessandro Baricco - Novecento (1900)

Strhující příběh geniálního klavíristy

Na samotném počátku roku 1900 našel starý námořník na zaoceánském parníku v krabici od citronů nemluvně. Zřejmě jej tam nechal nějaký zoufalý cestující třetí třídy. Nalezenci začali říkat Lemon, tedy Citron. Citron na té obrovské lodi objevil v restauraci první třídy klavír, usedl k němu a ponořil ruce do bílých a černých tónů a rázem vznikla legenda o "Devatenáctset". Legenda o zázračném klavíristovi.
Jediný herec, jeden vynikající klavírista, diváci doslova na dosah ruky a společně sdílený skvělý příběh - to jsou ingredience, které činí z této  inscenace nezapomenutelný zážitek.

obsazení

překlad

Karina I. Havlů

režie

Pavel Khek

dramaturgie

Lenka Smrčková

scéna

Michal Syrový

kostýmy

Michal Syrový

hudba

Jakub Šafr

Tim Tooney                                                

Radim Madeja

Danny Boodman T. D. Lemon Novecento        

Jakub Šafr

Radim Madeja

Narodil se v roce 1974 v Karviné ve znamení Lva. vystudoval střední odbornou školu chemickou, jako herec začínal v městském divadle v Mostě. Zde byl v angažmá až do sezóny 2013/14. Je členem originálního pohybového divadla Veselé skoky, které má základnu v pražském Divadle v Celetné. V současné době hraje v Městském divadle Mladá Boleslav a hostuje také ve Východočeském divadle v Pardubicích. Pracuje také jako zdravotní klaun pro ústecký tým. Stejně jako hudebník Tim Tooney v lodním orchestru cestoval mezi Liverpoolem, New Yorkem, Rio de Janeirem, Lisabonem, Corkem a dalšími městy, Radim cestuje mezi Mladou Boleslaví, Prahou, Mostem a Pardubicemi a při klaunování mezi Chomutovem, Děčínem a Ústím nad Labem. Nejezdí ale lodí - cestuje vlakem, autobusem nebo autem.

Jakub Šafr

Narodil se v roce 1975 v Českých Budějovicích ve znamení Štíra. Je jazzový a swingový klavírista, hraje na klavír od šesti let a pod vedením výtečných profesorů dosáhl znamenitých výsledků v celostátních soutěžích i výrazných úspěchů na sólových koncertech. Ovlivněn jazzem let třicátých začal se již na konzervatoři specializovat na tento styl. Ve dvaceti letech se stal klavíristou orchestru Melody Makers Ondřeje Havelky a po dvou letech také kapelníkem. V současné době je kapelníkem orchestru Shaffer´s Riffers, Swing Trio Avalon a Jakub Šafr Quartet se zpěvačkou Petrou Ernyeiovou. Je členem orchestru Harlemania a kapely Swingfonix. Spolupracuje s řadou českých divadel, zároveň vyučuje na Pražské konzervatoři. Pod režijním vedením Ondřeje Havelky hraje v Městském divadle v Mladé Boleslavi v hudební komedii „Muži v offsidu” a "Zločin v Posázavském Pacifik"  a v režii Natálie Deákové v komedii „Limonádový Joe“.

Fotky z webu divadla www.mdmb.cz/PlayDetail/147

 

Z programu:

Novecento - Tento dramatický monolog byl napsám v roce 1994. Jeho autor o něm prohlásil, že samotný text balancuje mezi opravdovým dramatem a příběhem čteným nahlas. Obsahuje dva nejsilnější motivy procházející celou Bariccovou tvorbou: hudbu a silný osobní příběh. Roku 1998 ho na filmové plátno převedl režisér Giuseppe Tornatore pod názvem "Legenda o 1900". Hlavní roli v něm ztvárnil anglický herec Tim Roth. Samotný text je možné najít i pod názvy Legenda o pianistovi nebo Magické piano.

 

Moje postřehy

Velmi silné představení. Zpočátku se zdálo, že jde jen o úsměvný příběh muže, který se narodil na lodi a prožil na ní celý svůj život. Později, hlavně v druhé půli, se však do představení promítalo tolik závažných motivů a myšlenek, že je najednou divák ani nemohl vstřebat.

Není možné neobdivovat paměť Radima Madeji, jeho role měla neuvěřitelné množství textu a on si s ním poradil zcela bravurně. Kromě toho mě také překvapil tím, jak dobře umí stepovat. Všimla jsem si ho v Baladě pro banditu, kterou jsem v Boleslavi viděla letos v únoru. Nebyla to příliš povedená inscenace, ale on tam hrál výborně.

Stejně tak je obdivuhodné umění druhého účinkujíího Jakuba Šafra při hře na klavír.

V Mladé Boleslavi hru uvádějí na Malé scéně, kde jsem nikdy nebyla. Neumím si představit tamní celkové vyznění. I v tradičním prostoru kamenného divadla v Turnově si však herci vedli skvěle a Radim Madeja pilně uváděl diváky do rozpaků snahou o interakci - s jednou paní z první řady tančil, poté běhal z jedné strany na druhou a rozdával "lodní lístky". Protože jsme s Helenkou seděly v první řadě, měly jsme z toho obě trochu nervy. Dopadlo to však dobře, pouze na Helenku pan Šafr mrkl a několikrát se na ni usmál. :-)

 

Recenze z portálu i-divadlo:

Velkolepý herecký koncert na Malé scéně

Novecento (Radim Madeja, Jakub Šafr) foto: Petr Veselý, MDMB

Legenda o nejlepším pianistovi, jehož oceány viděly. Narodil se, vyrostl a prožil život na palubě dopravní lodi Virginian. Novecento (1900), divadelní hra italského spisovatele a dramatika Alessandra Baricca, se dočkala několika zpracování, včetně filmového. Od ledna uvádějí fantastický příběh božského pianisty na Malé scéně Městského divadla v Mladé Boleslavi.

Tim Tooney se s Novecentem poprvé setkal, když se nalodil na Virginian jako trumpetista lodního orchestru, a zanedlouho se stali přáteli. Po letech se rozhodne vyprávět jeho příběh. Novecento se narodil na lodi a našel ho tamní lodník Danny Boodmann v krabici od citronů. Nějací přistěhovalci zřejmě chtěli svému chlapci dopřát lepší život, tak ho odložili na piano v tanečním sále.

Tooney vypráví, jak přišel Novecento ke zvláštnímu jménu – Danny Boodmann T. D. Lemon Novecento, jaký život prožil a kdy prvně rozehrál 88 kláves piana. Tooney s ním prožil jen pár let, ale chvílemi se zdá, jako by to byl celý život. Alessandro Baricco napsal napínavou a lidskou hru v podobě dramatického monologu. Sám autor prohlásil, že „text balancuje mezi opravdovým dramatem a příběhem čteným nahlas“. Chvílemi se skutečně zdá, že při čtení deníku Tooney vzpomíná na vše, co při práci na Virginian prožil.

V Mladé Boleslavi se rozhodli silný příběh prodchnutý  hudbou inscenovat na Malé scéně a dopřát tak divákovi bezprostřední kontakt s herci, vlastně s jedním hercem a klavíristou. Tima Tooneyho hraje Radim Madeja a Novecentem, o němž příběh vypráví, je Jakub Šafr.

Madeja se laská s každým slovem, než je vypustí mezi diváky, naoko zvažuje, co všechno může o Novecentovi prozradit. Mimo svého Tima potřebuje k vyprávění i mnohé jiné postavy, které ztvárňuje s lehkostí a vtipem. Plynule dokáže přejít z civilního projevu do karikatury, aby se za pár minut vrátil k dojemnému příběhu krále lodního piana. Jednotlivým postavám vtiskl samostatnou osobnost, divák tedy není ztracen v moři, stále přesně ví, kterým směrem pluje. Šafr je předním českým jazzovým a swingovým pianistou a na jeho projevu je to znát. Ruce lehce a samozřejmě běhají po klaviatuře tam a zpět a z piana se line téměř nadpozemská hudba, která musí uchvátit i odpůrce jazzu a ragtimu.

Dalším důležitým prvkem inscenace je výprava z dílny Michala Syrového. Scénograf stvořil jednoduchou, funkční a přitom výmluvnou scénu, kterou doplnil drobnými detaily, díky nimž si divák připadá jako ve skutečném lodním podpalubí. Madejovi vytvořil kostýmy pro všechny postavy. Ačkoliv se mnohdy jedná jen o malou proměnu kostýmu, divák si je okamžitě jist, zda mluví dáma, lodní kapitán či sám Tim.

Inscenace hry Novecento (1900), uváděné v úpravě režiséra Pavla Kheka a dramaturgyně Lenky Smrčkové, je od své lednové premiéry divácky vyhledávaným titulem a není snadné se na Virginian na Malé scéně nalodit. Rozhodně však stojí zato vyčkat na volné místo na palubě. Divák prožije s Tooneym celý jeho i Novecentův život, mnohokrát zůstane zírat s otevřenými ústy, dojde na smích i slzy a po skončení si bude pískat některou ze skladeb, jež ve hře zazní.

Režisér Pavel Khek opět dokazuje, že si umí vybírat texty, jimiž zaujme a vdechne jim duši. Také dokáže obsazovat herce, kteří se do svých rolí zamilují a touto láskou nakazí i diváky.

Helena Herynková

www.odivadle.cz/jeviste/recenze/velkolepy-herecky-koncert-na-male-scene/