Novecento (1900) - Městské divadlo Mladá Boleslav
Alessandro Baricco - Novecento (1900)
Strhující příběh geniálního klavíristy
Na samotném počátku roku 1900 našel starý námořník na zaoceánském parníku v krabici od citronů nemluvně. Zřejmě jej tam nechal nějaký zoufalý cestující třetí třídy. Nalezenci začali říkat Lemon, tedy Citron. Citron na té obrovské lodi objevil v restauraci první třídy klavír, usedl k němu a ponořil ruce do bílých a černých tónů a rázem vznikla legenda o "Devatenáctset". Legenda o zázračném klavíristovi.
Jediný herec, jeden vynikající klavírista, diváci doslova na dosah ruky a společně sdílený skvělý příběh - to jsou ingredience, které činí z této inscenace nezapomenutelný zážitek.
obsazení
překlad |
Karina I. Havlů |
režie |
Pavel Khek |
dramaturgie |
Lenka Smrčková |
scéna |
Michal Syrový |
kostýmy |
Michal Syrový |
hudba |
Jakub Šafr |
Tim Tooney |
Radim Madeja |
Danny Boodman T. D. Lemon Novecento |
Jakub Šafr |
Radim Madeja
Narodil se v roce 1974 v Karviné ve znamení Lva. vystudoval střední odbornou školu chemickou, jako herec začínal v městském divadle v Mostě. Zde byl v angažmá až do sezóny 2013/14. Je členem originálního pohybového divadla Veselé skoky, které má základnu v pražském Divadle v Celetné. V současné době hraje v Městském divadle Mladá Boleslav a hostuje také ve Východočeském divadle v Pardubicích. Pracuje také jako zdravotní klaun pro ústecký tým. Stejně jako hudebník Tim Tooney v lodním orchestru cestoval mezi Liverpoolem, New Yorkem, Rio de Janeirem, Lisabonem, Corkem a dalšími městy, Radim cestuje mezi Mladou Boleslaví, Prahou, Mostem a Pardubicemi a při klaunování mezi Chomutovem, Děčínem a Ústím nad Labem. Nejezdí ale lodí - cestuje vlakem, autobusem nebo autem.
Jakub Šafr
Narodil se v roce 1975 v Českých Budějovicích ve znamení Štíra. Je jazzový a swingový klavírista, hraje na klavír od šesti let a pod vedením výtečných profesorů dosáhl znamenitých výsledků v celostátních soutěžích i výrazných úspěchů na sólových koncertech. Ovlivněn jazzem let třicátých začal se již na konzervatoři specializovat na tento styl. Ve dvaceti letech se stal klavíristou orchestru Melody Makers Ondřeje Havelky a po dvou letech také kapelníkem. V současné době je kapelníkem orchestru Shaffer´s Riffers, Swing Trio Avalon a Jakub Šafr Quartet se zpěvačkou Petrou Ernyeiovou. Je členem orchestru Harlemania a kapely Swingfonix. Spolupracuje s řadou českých divadel, zároveň vyučuje na Pražské konzervatoři. Pod režijním vedením Ondřeje Havelky hraje v Městském divadle v Mladé Boleslavi v hudební komedii „Muži v offsidu” a "Zločin v Posázavském Pacifik" a v režii Natálie Deákové v komedii „Limonádový Joe“.
Fotky z webu divadla www.mdmb.cz/PlayDetail/147
Z programu:
Novecento - Tento dramatický monolog byl napsám v roce 1994. Jeho autor o něm prohlásil, že samotný text balancuje mezi opravdovým dramatem a příběhem čteným nahlas. Obsahuje dva nejsilnější motivy procházející celou Bariccovou tvorbou: hudbu a silný osobní příběh. Roku 1998 ho na filmové plátno převedl režisér Giuseppe Tornatore pod názvem "Legenda o 1900". Hlavní roli v něm ztvárnil anglický herec Tim Roth. Samotný text je možné najít i pod názvy Legenda o pianistovi nebo Magické piano.
Moje postřehy
Velmi silné představení. Zpočátku se zdálo, že jde jen o úsměvný příběh muže, který se narodil na lodi a prožil na ní celý svůj život. Později, hlavně v druhé půli, se však do představení promítalo tolik závažných motivů a myšlenek, že je najednou divák ani nemohl vstřebat.
Není možné neobdivovat paměť Radima Madeji, jeho role měla neuvěřitelné množství textu a on si s ním poradil zcela bravurně. Kromě toho mě také překvapil tím, jak dobře umí stepovat. Všimla jsem si ho v Baladě pro banditu, kterou jsem v Boleslavi viděla letos v únoru. Nebyla to příliš povedená inscenace, ale on tam hrál výborně.
Stejně tak je obdivuhodné umění druhého účinkujíího Jakuba Šafra při hře na klavír.
V Mladé Boleslavi hru uvádějí na Malé scéně, kde jsem nikdy nebyla. Neumím si představit tamní celkové vyznění. I v tradičním prostoru kamenného divadla v Turnově si však herci vedli skvěle a Radim Madeja pilně uváděl diváky do rozpaků snahou o interakci - s jednou paní z první řady tančil, poté běhal z jedné strany na druhou a rozdával "lodní lístky". Protože jsme s Helenkou seděly v první řadě, měly jsme z toho obě trochu nervy. Dopadlo to však dobře, pouze na Helenku pan Šafr mrkl a několikrát se na ni usmál. :-)
Recenze z portálu i-divadlo:
Velkolepý herecký koncert na Malé scéně
Legenda o nejlepším pianistovi, jehož oceány viděly. Narodil se, vyrostl a prožil život na palubě dopravní lodi Virginian. Novecento (1900), divadelní hra italského spisovatele a dramatika Alessandra Baricca, se dočkala několika zpracování, včetně filmového. Od ledna uvádějí fantastický příběh božského pianisty na Malé scéně Městského divadla v Mladé Boleslavi.
Tim Tooney se s Novecentem poprvé setkal, když se nalodil na Virginian jako trumpetista lodního orchestru, a zanedlouho se stali přáteli. Po letech se rozhodne vyprávět jeho příběh. Novecento se narodil na lodi a našel ho tamní lodník Danny Boodmann v krabici od citronů. Nějací přistěhovalci zřejmě chtěli svému chlapci dopřát lepší život, tak ho odložili na piano v tanečním sále.
Tooney vypráví, jak přišel Novecento ke zvláštnímu jménu – Danny Boodmann T. D. Lemon Novecento, jaký život prožil a kdy prvně rozehrál 88 kláves piana. Tooney s ním prožil jen pár let, ale chvílemi se zdá, jako by to byl celý život. Alessandro Baricco napsal napínavou a lidskou hru v podobě dramatického monologu. Sám autor prohlásil, že „text balancuje mezi opravdovým dramatem a příběhem čteným nahlas“. Chvílemi se skutečně zdá, že při čtení deníku Tooney vzpomíná na vše, co při práci na Virginian prožil.
V Mladé Boleslavi se rozhodli silný příběh prodchnutý hudbou inscenovat na Malé scéně a dopřát tak divákovi bezprostřední kontakt s herci, vlastně s jedním hercem a klavíristou. Tima Tooneyho hraje Radim Madeja a Novecentem, o němž příběh vypráví, je Jakub Šafr.
Madeja se laská s každým slovem, než je vypustí mezi diváky, naoko zvažuje, co všechno může o Novecentovi prozradit. Mimo svého Tima potřebuje k vyprávění i mnohé jiné postavy, které ztvárňuje s lehkostí a vtipem. Plynule dokáže přejít z civilního projevu do karikatury, aby se za pár minut vrátil k dojemnému příběhu krále lodního piana. Jednotlivým postavám vtiskl samostatnou osobnost, divák tedy není ztracen v moři, stále přesně ví, kterým směrem pluje. Šafr je předním českým jazzovým a swingovým pianistou a na jeho projevu je to znát. Ruce lehce a samozřejmě běhají po klaviatuře tam a zpět a z piana se line téměř nadpozemská hudba, která musí uchvátit i odpůrce jazzu a ragtimu.
Dalším důležitým prvkem inscenace je výprava z dílny Michala Syrového. Scénograf stvořil jednoduchou, funkční a přitom výmluvnou scénu, kterou doplnil drobnými detaily, díky nimž si divák připadá jako ve skutečném lodním podpalubí. Madejovi vytvořil kostýmy pro všechny postavy. Ačkoliv se mnohdy jedná jen o malou proměnu kostýmu, divák si je okamžitě jist, zda mluví dáma, lodní kapitán či sám Tim.
Inscenace hry Novecento (1900), uváděné v úpravě režiséra Pavla Kheka a dramaturgyně Lenky Smrčkové, je od své lednové premiéry divácky vyhledávaným titulem a není snadné se na Virginian na Malé scéně nalodit. Rozhodně však stojí zato vyčkat na volné místo na palubě. Divák prožije s Tooneym celý jeho i Novecentův život, mnohokrát zůstane zírat s otevřenými ústy, dojde na smích i slzy a po skončení si bude pískat některou ze skladeb, jež ve hře zazní.
Režisér Pavel Khek opět dokazuje, že si umí vybírat texty, jimiž zaujme a vdechne jim duši. Také dokáže obsazovat herce, kteří se do svých rolí zamilují a touto láskou nakazí i diváky.
Helena Herynková
www.odivadle.cz/jeviste/recenze/velkolepy-herecky-koncert-na-male-scene/